• تاریخ انتشار : 1403/07/03 - 09:36
  • تعداد بازدید : 143
  • تعداد بازدیدکننده : 37
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

سیستم توزین چرخ های لکوموتیو

*یادداشت


اندازه‌گیری دقیق وزن وارده بر روی چرخ‌های لکوموتیو یک جنبه کلیدی از عملیات تعمیر و نگهداری لکوموتیوهاست. این کار بر طول عمر چرخ‌ها، جلوگیری از تیزی چرخ، ایمنی عملیات و کارایی سیستم حمل‌ونقل ریلی تأثیر می‌گذارد. برای این که سایش چرخ‌ها به صورت بهینه به حداقل برسد، باید بار روی تمام چرخ‌های لکوموتیو یکسان باشد. با اندازه‌گیری بار روی چرخ‌ها و انجام اصلاحاتی مانند شیم‌گذاری روی فنرهای بوژی یا تنظیم سفتی فنر مقادیر بار روی چرخ‌ها را متوازن می‌کنند.


اندازه‌گیری وزن روی هر چرخ به وسیله سیستم توزین انجام می‌پذیرد. این سیستم، وزن روی چرخ‌ها را به وسیله لودسل  اندازه‌گیری می‌کند. لودسل ها وسایلی هستند که نیرویی مانند وزن روی چرخ لکوموتیو را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند. آنها معمولاً در سیستم‌های توزین برای اجسام بزرگ مانند کامیون، قطار و هواپیما استفاده می‌شوند. 


سیستم توزین چرخ‌های لکوموتیو در سال 1402 در کارگاه سیرجان شرکت راه‌آهن کشش نصب و مورد آزمون قرار گرفته است. این سیستم شامل فونداسیون، سازه نصب لودسل‌ها، دو عدد  لودسل، دو قسمت از ریل برای قرارگیری چرخ‌های لکوموتیو و سیستم نمایش و ثبت داده‌های لودسل می‌شود. 


مجموعه توزین در قسمتی از امتداد ریل نصب شده و با عبور چرخ‌های قطار از روی این قسمت‌ها وزن روی هر چرخ قرائت می‌شود. لازم به ذکر است ریل‌های متصل به لودسل‌ها باید خیلی دقیق نصب شده و به صورت کامل تراز باشند تا خطایی بین قرائت داده‌های وزن دو چرخ رخ ندهد. لودسل‌ها باید ظرفیت اندازه‌گیری بیش از 10 تن و دقت اندازه‌گیری وزن کمتر از 10کیلوگرم را داشته باشد. 


رویه انجام توزین به این صورت است که 2 چرخ محور جلویی لکوموتیو بر روی لودسل‌های هر ریل قرار می‌گیرند و نیروی آن دو لودسل ثبت می‌شوند. سپس این تست بر روی جفت چرخ های بعدی نیز انجام می‌شود تا وزن روی 6 محور به طور کامل اندازه‌گیری شود. ایجاد توازن بین وزن روی چرخ‌ها می‌تواند با شیم‌گذاری روی فنرهای بوژی انجام شود. گام‌های این رویه در ادامه آورده شده است: 


1. قرارگیری محورهای لکوموتیو روی لودسل: چرخ‌های لکوموتیو بر روی باسکول قرار می‌گیرد و اطمینان حاصل می‌شود که در موقعیتی قرار دارد که توزیع بارهای وارد شده توسط چرخ ها بر روی ریل تا حد امکان به مقدار "واقعی" آن نزدیک باشد. هر بار یک محور روی لودسل‌ها قرار می‌گیرد.


2. اندازه گیری وزن‌ها: بارهای وارد شده توسط هر چرخ و مجموع دو چرخ (که برابر بار روی محور است) بر روی ریل ها اندازه گیری می‌شود. این کار برای تعیین انحراف بارها از مقادیر محاسبه شده خود به دلیل عدم دقت در ساخت چرخ و مونتاژ اجزای پیشران لکوموتیو انجام می‌شود. بار روی محورها نیز با مقادیر راهنمای لکوموتیو مقایسه می‌شود. (بار روی هر محور از لکوموتیوهای شرکت راه‎‌آهن کشش برابر 23 تن است که به صورت مساوی روی هر چرخ تقسیم می‌شود)


3. تنظیم وزن: در صورت لزوم به وسیله شیم‌گذاری روی فنرهای بوژی بارهای روی چرخ‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کنیم. برای این کار باید سفتی فنرها از قبل اندازه‌گیری شده باشد تا بتوان گفت چه مقدار شیم‌گذاری برای این کار لازم است. 


4. تأیید: پس از تنظیمات، لکوموتیو مجدداً اندازه‌گیری می‌شود تا بررسی شود که توزیع وزن با مشخصات مورد نیاز مطابقت دارد.


 




 




 


 



  • گروه خبری : اخبار,اخبار موسسه
  • کد خبر : 695
کلمات کلیدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید